Siedem najmocniejszych silników 3 cylindrowych w 2017 roku.

Silniki 3 cylindrowe kiedyś były montowane tyko w małych samochodzikach, których nikt nie brał na serio. Współcześnie w dobie ekologii producenci samochodów robią co mogą, aby ich modele spełniany wyśrubowane normy spalin i właśnie jednym z rozwiązań są silniki 3 cylindrowe.

Dlatego obecnie praktycznie każdy producent oferuje takie jednostki w swoich modelach i to nie tylko w małych miejskich samochodzikach, ale także w autach klasy średniej. Dzisiaj także silniki 3 cylindrowe to nie wolne “muły”, które mają problem z wyprzedzeniem traktora czy rowerzysty. Teraz każda taka jednostka ma Turbo i dzięki temu samochody z takimi silnikami mogą być bardzo dynamiczne. Tylko, że pytanie na dziś jest takie: kto wyciska najwięcej z 3 cylindrowego silnika?
Zanim jednak się zapoznasz z tą listą to kilka uwag. Po pierwsze zestawienie zawiera tylko silniki benzynowe, ponieważ takich diesli jest jak na lekarstwo. Po drugie hybryd także tutaj nie znajdziesz bo o nich będzie inna lista. No i startujemy od ostatniego miejsca do pierwszego.

Mistrzem 3 cylindrów w 2017 roku jest…

7 miejsce

– 7 miejsce – po raz pierwszy –

Volkswagen TSI 1.0 12V EA211 | 115 PS

Volkswagen 1.0 TSI 12V EA211
– pojemność: 1.0 litra
– moc: 115 ps
– modele samochodów: Audi: A3 | Seat: Alteca, Ibiza | Skoda: Octavia

Można powiedzieć że Volkswagen dosyć późno dołączył do zawodów: 3 cylindry + Turbo. Dopiero w tym roku pojawiają się takie silnik w całej gamie Volkswagena, dokładnie to chodzi o jednostkę 1.0 TSI która w najmocniejszej wersji ma 115 koni. Jest także minimalnie słabsza wersja o mocy 110 koni, a tak w ogóle to ten silnik ma zastąpić znaną na rynku jednostkę 1.2 TSI, która ma 4 cylindry.

– 7 miejsce – po raz drugi –

General Motors 1.0 SIDI TURBO | 115 PS

General Motors 1.0 SIDI TURBO
– pojemność: 1.0 litra
– moc:115 ps
– modele samochodów: Opel: Corsa, Adam

General Motors także przygotował silnik do walki z globalnym ociepleniem: 1.0 GM SGE (Small Gasoline Engine). Najmniejsza z tych jednostek ma właśnie pojemność 1.0 i w najmocniejszej odmianie 115 koni i znajdziesz ja w Oplu Corsie. Jest także wersja 105 konna, która napędza Opla Astrę. Jak będzie przyszłość tego silnika pod maską Opli tego to nie wiadomo, ponieważ Opel oficjalnie należy do marki PSA a oni mają własny 3 cylindrowy silnik… ale o tym będzie później.

– 6 miejsce –

Hyundai 1.0 Kappa II T-GDI HP | 120 PS

Hyundai 1.0 Kappa II T-GDI HP
– pojemność: 1.0 litra
– moc: 120 ps
– modele samochodów: Hyundai i20, i30 | KIA: Rio, Ceed

Korea także nie chce zostać w tyle jeśli chodzi o walkę z globalnym ociepleniem. Ich rozwiązaniem jest 3 cylindrowy silnik KAPPA, który miał debiut w 2015 roku i krok po kroku jest wdrażana do nowych modeli. Jeśli chodzi o moc tej jednostki to na razie mamy dwie odmiany: 120 i 100 koni, które znajdziesz zarówno pod maską: Kia jak i Hyundai’a.

PS: Kappa nie oznacza że silnik szybko będzie “kapa” 😉

– 5 miejsce –

Honda 1.0 VTEC Turbo | 129 PS

Honda 1.0 VTEC Turbo
– pojemność: 1.0 litra
– moc: 129 ps
– modele samochodów: Honda: Civic (10 gen.)


Honda w 2017 roku ostatecznie przechodzi na silniki Turbo. Wszystkie ich jednostki będą doładowane począwszy od modelu Type R gdzie jest 2.0, przez 1.5 który ma 182 konie aż po podstawowy silnik 1.0 który ma tylko 3 cylindry i moc 129 koni. Jest to definitywny koniec ery tak zwanych “wiertarek” od Hondy, a czas na to samo co mają inni. System VTEC + Turbo to już nie to samo co czysty VTEC… coż, takie czasy.

– 4 miejsce –

PSA 1.2 PureTech | 130 PS

PSA 1.2 PureTech
– pojemność: 1.2 litra
– moc: 130 ps
– modele samochodów: Citroen: C4, C4 Picasso, C4 Grand Picasso | DS: DS4, DS4 Crossback | Peugeot: 308, 308 SW, 3008

Nagrodzony w 2016 roku “The International Engine of the Year” w kategorii 1.0-1.4, ma być podstawową jednostką napędzającą Peugeoty oraz Citroeny. Dostępny jest w dwóch wariantach 130 oraz 110 koni i za jakiś czas znajdziesz go praktycznie w każdym modelu który wyjdzie z korporacji PSA. Pewnie w kolejnych generacjach Opli także będzie PureTech a nie EcoTec.

– 3 – miejsce-

BMW 1.5 TwinPower | 136 PS

BMW 1.5 TwinPower
– pojemność: 1.5 litra
– moc: 136 ps
– modele samochodów: BMW 118i, 218, 318i, X1-18i | Mini Cooper, Clubman, Countryman

Na trzecim miejscu znalazł się silnik 1.5 BMW z mylącą nazwą TwinPower, ponieważ wielu myśli że ma dwie turbiny. TwinPower tutaj oznacza że turbo ma zmienną charakterystykę pracy a nie dwie turbiny. Silnik ten zastąpił nie udany do końca romans BMW z Peugeot’em, czego efektem był silnik 1.6 Prince który w pierwszej fazie produkcji był jednym z najbardziej awaryjnych silników benzynowych. Teraz BMW ma swój mały silniczek 1.5, 3 cylindrowy którego znajdziesz zarówno w BWM jak i MINI gdzie ma 136 koni. Jako ciekawostka to warto wiedzieć że ta jednostka… oczywiście zmodyfikowana… znajduje się w BMW i8, gdzie wyciąga 228 koni i jest połączona z silnikiem elektrycznym.

– 2 miejsce –

Ford 1.0 EcoBoost | 140 PS

Ford 1.0 EcoBoost
– pojemność: 1.0 litra
– moc: 140 ps
– modele samochodów: Ford: Fiesta 6, 7 generacja.

Drugie miejsce należy do Forda i jego bardzo dobrze znanego silnika 1.0 EcoBoost, który w swojej najmocniejszej odmianie ma 140 koni. Jego inne wersje to 125 i równo 100 koni, które znajdziesz choćby poda maska Focusa czy Mondeo. Jednak najmocniejsza 140 konna wersja dostępna jest tylko w Fordzie Fiesta 6 generacji jak i najnowszej juz zapowiedzianej siódemce.

– 1 – miejsce –

Ford 1.5 EcoBoost | 200 PS

Ford 1.5 EcoBoost
– pojemność: 1.5 litra
– moc: 200 ps
– modele samochodów: Ford Fiesta ST 7 gen.

Na pierwszym miejscu znajduje się także Ford i jego nowa jednostka 1.5 EcoBoost. Ford ma ma już w swojej ofercie silnik 1.5 EcoBoost, ale tamten ma 4 cylindry a ten nowy już tylko 3. Omawiany silnik to ewolucja jednostki 1.0 EcoBoost, który został rozwiercony do większej pojemności, przez co wycisnęli z niego aż 200 koni. Tak, 200 koni z 3 cylindrów i znajdziesz go pod maską najnowszej generacji Forda Fiesty ST. Hmmm… nie wiem czy taki silnik ma sens w najbardziej ognistej odmianie Fiesty, ale gratuluję Ford’owi wygranej w kategorii 3 cylindrów.

– Podsumowanie –

Ford rządzi w 3 cylindrach

Ford nie dał szansy rywalom ponieważ ich nowa jednostka 1.5 o mocy 200 koni to jakaś: MASAKRA. Na drugim miejscu dalej jest Ford z silnikiem 1.0 o mocy 140 koni. Dopiero na trzecim jest BMW i jego 1.5, które ma 136 koni. Później walczy reszta, czyli: Korea, Japonia, Niemcy i Francja.

Nie wiadomo jaka przyszłość czeka na silniki 3 cylindrowe. Z jednej strony mamy Ford’a który nie cofnie się przed niczym jeśli chodzi o te jednostki. Z drugiej mamy Volkswagena, który mówi, że ten cały downsizing nie ma sensu i dlatego w najnowszej generacji POLO GTI będzie silnik 2.0, a nie jakieś 3 cylindry o małej pojemności.

Zobaczymy co nam przyszłość przyniesie, a w tym tygodniu pojawi się kolejny odcinek TOP gdzie sprawdzimy kto jest królem 4 cylindrów.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
wies
wies
5 miesięcy temu

Nie rozumiem znaczenia słowa MASAKRA przy 1.5 Ecoboost Forda; jest taki dobry czy taki zły? Zajeżdżam właśnie czwartego C-maxa, rozpocząłem od 1.8 benz. a skończę z 4 cylindrami i 150KM, w planach Focus kombi Activ z 3 cylindrami i 180KM. Dlatego pytam o silnik.
pozdr