Paralaksa tła

Wszystko o BMW 3 E30 | Roczniki – silniki – nadwozie.

Piekło jest zielone
22/03/2019

#huntingLCM

Wszystko co powinieneś wiedzieć o BMW serii 3 E30

Roczniki - Silniki - Nadwozie

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o BMW 3 E30, to dobrze trafiłeś, ponieważ to jest uzupełnienie filmu który znajdziesz pod tym LINKIEM.

W filmie poznasz historię modelu E30, tam także omówione są silnik czy rodzaje nadwozia. Znowu tutaj jest taki TIMELINE BMW 3 E30: czyli jak zmieniał się ten samochód przez okres swojej produkcji.

Informuję także że w tym wpisie nie znajdziesz modeli M3 oraz wersji "is", o tych samochodach będzie inny wpis.

Tyle formalności, teraz czas na mięso ;)


 

ROK 1982

BWW serii 3 E30 najpierw pojawił się w modelu COUPE, które można nazwać 2 drzwiowym sedanem. Wersja 4 drzwiowa dołączy do niego rok później.

1982-85 - 316 Coupe

Podstawowy model nazywał się 316 i jego nazwam nie mówi nam całej prawdy, ponieważ był tam silnik o pojemności 1.8, kodowo zwany M10 o mocy 90 koni.

1982-87 - 318i Coupe

Model 318i miał ten sam silnik co w 316, jednak "i" na końcu oznaczało że jest tam wtrysk paliwa zamiast gaźnika jak w modelu 316. Dzięki temu moc wynosiła 105 koni.

1982-85 - 320i Coupe

Od początku produkcji dostępny także był silnik 2.0, jednak to juz jednostka 6 cylindrowa. Moc tego silnika to 125 koni, a kodowo nazywany jest M20.

1982-83 - 323i Coupe

Ten sam silnik co e 320i czyli M20, ale o zwiększonej pojemności do 2.3 litra. Dzięki temu moc wzrosła do 139 koni, ale szybko się zmieniło...


 

ROK 1983

W 1983 roku pojawiła wersja 4 drzwiowa i model ten przejął wszystkie silniki jakie były w wersji COPE: 316, 318i, 320i. Jedynie wersja 323i była nowa, ponieważ było więcej mocy (poniżej). Od teraz, modele Coupe i sedan będą omawiane jednocześnie.


1983-85 - 323i | Coupe/Sedan

W silniki M20 o pojemności 2.3 litra zaszły zamiany i dlatego jego moc zwiększyła się z 125 do 129 koni.


 

ROK 1984

W tym roku pojawił się nowy ekologiczny silnik.


1984-86 - 325e

Model 325e tak samo jak 316 oszukiwał swoją nazwą. W 325e (ETA) mamy pojemność 2.7 litra, a oznaczenia mówią nam że jest to 2.5 litra. Jednak ten silnik nie powstał dla osiągów, ale dla oszczędzania paliwa, więc miał tylko 122 koni. Większa pojemność poprawił jego elastyczność, co wpływało na niższe zużycie paliwa.


 

ROK 1985

BWM 1985 roku BMW zrobiło MINI lifting swojej trójki, gdzie delikatnie skorygowali przedni zderzak. Pojawiły się także nowe silnik oraz nowe nadwozie.


1985-91 - 325i Coupe/Sedan

Silnik 2.3 został zastąpiony tą samą 6 cylindrową jednostką M20, ale o zwiększonej pojemności do 2.5 litra. Dzięki tamu 325i miał teraz 170 koni.

1985-91 - 325ix Coupe/Sedan

Pojawiła się także wersja z napędem na 4 koła. Silnik był dokładnie taki sam jak w modelu 325i, jedyną różnicą to był napęd na 4 koła, oraz lekko podwyższone zawieszenie.

1985-89 - 324d

Pierwszy diesel w gamie trójki. Był to silnik M21 i miał tylko 88 koni, dlatego że był wolnossący. Za to miał aż 6 cylindrów i kodowa nazwany został M21. .

1985-92 - 325i Cabrio

Od 1985 roku BMW dostępne jest w nadwoziu Cabrio. Model ten zastąpił wersję BAUR i dostępny był z najmocniejszym silnikiem 2.5 litra o mocy 170 koni.


 

ROK 1986

W 1986 roku pojawił się model BMW M3, ale o nim będzie innym razem. Dodatkowo model ekologiczny dostał więcej mocy.


1986-88 | 325e Coupe/Sedan

BMW 325e dostaje więcej mocy i teraz jest już 129 koni. W USA tą wersję nazywali Super ETA.


 

ROK 1987

Pojawił się duży lifting trójki, który omówiłem w filmie. Silnik z modelu 320i, 325i pozostały bez zmian i przeszły do modelu po lifcie. Za to pojawiły się nowe 4 cylindrowe jednostki oraz nowe nadwozie.


1987-92 | 316i Coupe/Sedan

Silnik M10 został zastąpiony nową jednostką M40. Dzięki temu w końcu oznaczenie na klapie 316i, było zgodne z rzeczywistością ponieważ pojemność teraz wynosiła 1.6 i było tam 102 koni.

1987-92 | 318i Coupe/Sedan

W modelu 318i silnik 1.8 także zostaje zastąpiony nową jednostką M40, która ma 115 koni. Jednak silnik M40 nie ma w sobie żadnych sportowych cech (patrz film)

1987-91 | 324td Coupe/Sedan

BMW 3 w końcu otrzymuje silnik diesla M21, ale z turbiną przez co samochód stał się dynamiczniejszy, ponieważ moc to teraz 116 koni.

1987-92 | 325i Touring

Pojawia się nowe nadwozie, czyli kombi. Wersja benzynowa otrzymuje tylko najmocniejszy silnik M20 o mocy 170 koni.

1987-92 | 325xi Touring

Kombi otrzymuje także napęd na 4 koła, jednak ta wersja produkowana jest rok krócej od wersji 325i Touring, ale bez napędu na 4 koła.

1987-91 | 324td Touring

Kombi dostaje także diesla M21 o mocy 116 koni. Ta wersja produkowana jest bardzo długo ponieważ aż do 1994 roku.

1987-92 | 320i Cabrio

Model Cabrio otrzymuje najsłabszą 6 cylindrową wersję 2.0 o mocy 129 koni. Warto także wiedzieć że Cabrio E30 nigdy nie miał pod maskę 4 cylindrowego silnika, chodź nie liczę wersji M3, ale o tym będzie inny wpis.


 

ROK 1988

Kombi otrzymuje słabszy silnik, ale dalej 6 cylindrowy


1988-93 | 320i Touring

Model kombi w 1988 roku mogłeś kupić w słabszej 6 cylindrowej wersji 2.0 o mocy 129 koni.


 

ROK 1989

Kombi staje się bardziej dostępne.


1989-93 | 318i Touring

Dzięki temu że kombi otrzymało 4 cylindrowy silnik 1.8 o mocy 115 koni, to stało się dużo tańsze, tym samym trafiło do szerszego grona odbiorców.


 

ROK 1990

Cabrio także staje się tańsze.


1990-93 | 318i Cabrio

Model Cabrio otrzymuje 4 cylindrowy silnik 1.8 ale o mocy mocy 113 koni, zamiast 115 jak w innych modelach 318i.


 

ROK 1992

Kombi dostaje najsłabszy silnik.


1992-94 | 316i Touring

Model kombi dostaje podstawowy silnik 1.6, tym samym jest to najdłużej produkowane BMW E30. W tym czasie produkowany był już model E36.


 

PODSUMOWANIE

Tak wygląda chronologiczna historia modelu BMW 3 E30, które w sumie produkowane było od 1982 do 1994 roku.. Brakuje tutaj wersji o oznaczeniach "is" oraz M3, ale o tym będzie innym razem. Przypominam także że więcej informacji o BMW 3 E30 znajdziesz w naszym filmie na YOUTUBE

Grzegorz Chęciński
Grzegorz Chęciński
Marka samochodu nie jest ważna. Ważne aby auto miało charakter.

Komentarze są wyłączone.