TOP 7 | BENZYNA 3 CYLINDRY | Najmocniejsze silniki w 2017 r.

LCM #10 | O „dizajnie” samochodów: na przykładzie marki Volkswagen, Ford oraz…
04/06/2017
LCM #11 | Najmocniejsze samochody według ilości cylindrów.
07/06/2017
- Benzyna 3 cylindry -

Siedem najmocniejszych silników 3 cylindrowych
2017 rok.

 

Silniki 3 cylindrowe kiedyś były montowane tyko w małych samochodzikach, których nikt nie brał na serio. Dzisiaj w dobie ekologii producenci samochodów robią co mogą, aby ich modele spełniany wyśrubowane normy spalin i właśnie jednym z rozwiązań są silniki 3 cylindrowe.

Dlatego dziś praktycznie każdy producent oferuje takie jednostki w swoich modelach i to nie tylko w małych miejskich samochodzikach ale także w autach klasy średniej. Dziś także silnik 3 cylindrowe to nie wolne "muły", które mają problem z wyprzedzeniem traktora czy rowerzysty. Teraz każda taka jednostka ma Turbo i dzięki temu samochody z takim silnikami mogą być bardzo dynamiczne. Tylko że pytanie na dziś jest takie: kto wyciska najwięcej z 3 cylindrowego silnika?

Zanim jednak się zapoznasz z tą listą to kilka uwag. Po pierwsze zestawienie zawiera tylko silniki benzynowe, ponieważ diesli takich jest ja na lekarstwo. Po drugie hybryd także tutaj nie znajdziesz bo nich będzie inna lista. No i startujemy od ostatniego miejsca do pierwszego.

Mistrzem 3 cylindrów w 2017 roku jest...

- 7 miejsce - po raz pierwszy -


Volkswagen TSI 1.0 12V EA211 | 115 PS

Volkswagen-10-TSI

Volkswagen 1.0 TSI 12V EA211
- pojemność: 1.0 litra
- moc: 115 ps
- modele samochodów: Audi: A3 | Seat: Alteca, Ibiza | Skoda: Octavia

Można powiedzieć że Volkswagen dosyć późno dołączył do zawodów: 3 cylindry + Turbo. Dopiero w tym roku pojawiają się takie silnik w całej gamie Volkswagena, dokładnie to chodzi o jednostkę 1.0 TSI która w najmocniejszej wersji ma 115 koni. Jest także minimalnie słabsza wersja o mocy 110 koni, a tak w ogóle to ten silnik ma zastąpić znaną na rynku jednostkę 1.2 TSI, która ma 4 cylindry.

- 7 miejsce - po raz drugi -


General Motors 1.0 SIDI TURBO | 115 PS

Opel-10-SIDI

General Motors 1.0 SIDI TURBO
- pojemność: 1.0 litra
- moc: 115 ps
- modele samochodów: Opel: Corsa, Adam

General Motors także przygotował silnik do walki z globalnym ociepleniem: 1.0 GM SGE (Small Gasoline Engine). Najmniejsza z tych jednostek ma właśnie pojemność 1.0 i w najmocniejszej odmianie 115 koni i znajdziesz ja w Oplu Corsie. Jest także wersja 105 konna, która napędza Opla Astrę. Jak będzie przyszłość tego silnika pod maską Opli tego to nie wiadomo, ponieważ Opel oficjalnie należy do marki PSA a oni mają własny 3 cylindrowy silnik... ale o tym będzie później.

- 6 miejsce -


Hyundai 1.0 Kappa II T-GDI HP | 120 PS

Hyundai-kappa-silnik

Hyundai 1.0 Kappa II T-GDI HP
- pojemność: 1.0 litra
- moc: 120 ps
- modele samochodów: Hyundai i20, i30 | KIA: Rio, Ceed

Korea także nie chce zostać w tyle jeśli chodzi o walkę z globalnym ociepleniem. Ich rozwiązaniem jest 3 cylindrowy silnik KAPPA, który miał debiut w 2015 roku i krok po kroku jest wdrażana do nowych modeli. Jeśli chodzi o moc tej jednostki to na razie mamy dwie odmiany: 120 i 100 koni, które znajdziesz zarówno pod maską: Kia jak i Hyundai'a. PS: Kappa nie oznacza że silnik szybko będzie "kapa" ;)

- 5 miejsce -


Honda 1.0 VTEC Turbo | 129 PS

Honda-VTEC-1-0-Turbo

Honda 1.0 VTEC Turbo
- pojemność: 1.0 litra
- moc: 129 ps
- modele samochodów: Honda: Civic (10 gen.)

Honda w 2017 roku ostatecznie przechodzi na silniki Turbo. Wszystkie ich jednostki będą doładowane począwszy od modelu Type R gdzie jest 2.0, przez 1.5 który ma 182 konie aż po podstawowy silnik 1.0 który ma tylko 3 cylindry i moc 129 koni. Jest to definitywny koniec ery tak zwanych "wiertarek" od Hondy, a czas na to samo co mają inni. System VTEC + Turbo to już nie to samo co czysty VTEC... coż, takie czasy.

- 4 miejsce -


PSA 1.2 PureTech | 130 PS

PSA-puretech-peugeot-citroen

PSA 1.2 PureTech
- pojemność: 1.2 litra
- moc: 130 ps
- modele samochodów: Citroen: C4, C4 Picasso, C4 Grand Picasso | DS: DS4, DS4 Crossback | Peugeot: 308, 308 SW, 3008

Nagrodzony w 2016 roku “The International Engine of the Year” w kategorii 1.0-1.4, ma być podstawową jednostką napędzającą Peugeoty oraz Citroeny. Dostępny jest w dwóch wariantach 130 oraz 110 koni i za jakiś czas znajdziesz go praktycznie w każdym modelu który wyjdzie z korporacji PSA. Pewnie w kolejnych generacjach Opli także będzie PureTech a nie EcoTec.

- 3 - miejsce-


BMW 1.5 TwinPower | 136 PS

BMW-twin-power-1-5

BMW 1.5 TwinPower
- pojemność: 1.5 litra
- moc: 136 ps
- modele samochodów: BMW 118i, 218, 318i, X1-18i | Mini Cooper, Clubman, Countryman

Na trzecim miejscu znalazł się silnik 1.5 BMW z mylącą nazwą TwinPower, ponieważ wielu myśli że ma dwie turbiny. TwinPower tutaj oznacza że turbo ma zmienną charakterystykę pracy a nie dwie turbiny. Silnik ten zastąpił nie udany do końca romans BMW z Peugeot'em, czego efektem był silnik 1.6 Prince który w pierwszej fazie produkcji był jednym z najbardziej awaryjnych silników benzynowych. Teraz BMW ma swój mały silniczek 1.5, 3 cylindrowy którego znajdziesz zarówno w BWM jak i MINI gdzie ma 136 koni. Jako ciekawostka to warto wiedzieć że ta jednostka... oczywiście zmodyfikowana... znajduje się w BMW i8, gdzie wyciąga 228 koni i jest połączona z silnikiem elektrycznym.

- 2 miejsce -


Ford 1.0 EcoBoost | 140 PS

Ford-Fiesta-eccoboost

Ford 1.0 EcoBoost
- pojemność: 1.0 litra
- moc: 140 ps
- modele samochodów: Ford: Fiesta 6, 7 generacja.

Drugie miejsce należy do Forda i jego bardzo dobrze znanego silnika 1.0 EcoBoost, który w swojej najmocniejszej odmianie ma 140 koni. Jego inne wersje to 125 i równo 100 koni, które znajdziesz choćby poda maska Focusa czy Mondeo. Jednak najmocniejsza 140 konna wersja dostępna jest tylko w Fordzie Fiesta 6 generacji jak i najnowszej juz zapowiedzianej siódemce.

- 1 - miejsce-


Ford 1.5 EcoBoost | 200 PS

Ford-Fiesta-st

Ford 1.5 EcoBoost
- pojemność: 1.5 litra
- moc: 200 ps
- modele samochodów: Ford Fiesta ST 7 gen.

Na pierwszym miejscu znajduje się także Ford i jego nowa jednostka 1.5 EcoBoost. Ford ma ma już w swojej ofercie silnik 1.5 EcoBoost, ale tamten ma 4 cylindry a ten nowy już tylko 3. Omawiany silnik to ewolucja jednostki 1.0 EcoBoost, który został rozwiercony do większej pojemności, przez co wycisnęli z niego aż 200 koni. Tak, 200 koni z 3 cylindrów i znajdziesz go pod maską najnowszej generacji Forda Fiesty ST. Hmmm... nie wiem czy taki silnik ma sens w najbardziej ognistej odmianie Fiesty, ale gratuluję Ford'owi wygranej w kategorii 3 cylindrów.


- Podsumowanie -

Ford rządzi w 3 cylindrach

 

Ford nie dał szansy rywalom ponieważ ich nowa jednostka 1.5 o mocy 200 koni to jakaś: MASKARA. Na drugim miejscu dalej jest Ford z silnikiem 1.0 o mocy 140 koni. Dopiero na trzecim jest BMW i jego 1.5 które ma 136 koni. Później walczy reszta, czyli: Korea, Japonia, Niemcy i Francja.

Jak czeka przyszłość silników 3 cylindrowych to w sumie nie wiadomo. Z jednej strony mamy Ford'a który nie cofnie się przed niczym jeśli chodzi o te jednostki. Z drugiej mamy Volkswagena który mówi że ten cały downsizing nie ma sensu i dlatego w najnowszej generacji POLO GTI będzie silnik 2.0 a nie jakieś 3 cylindry o małej pojemności.

Zobaczymy co nam przyszłość przyniesie, a w tym tygodniu pojawi się kolejny odcinek TOP gdzie sprawdzimy kto jest królem 4 cylindrów.

Grzegorz Chęciński
Grzegorz Chęciński
Kinoman, miłośnik motoryzacji oraz gadżetów technologicznych.